Onnodige R/T

Voorbeelden, procedures & R/T
Plaats reactie
Gast

Onnodige R/T

Bericht door Gast » 31-12-2014 08:37

Vaak hoor ik op IVAO de volgende R/T,
dat is echter onnodig en levert alleen maar extra werkdruk voor piloot en ATC op en houdt het kanaal onnodig bezet:

1) 'readback correct' als antwoord op een teruggelezen VFR startup klaring.
2) een IFR klaring geven na de startup klaring terwijl de piloot nog niet gemeld heeft dat hij die kan ontvangen of als hij nog geen taxi klaring heeft gevraagd.
3) 'report ready for taxi'
4) 'report ready for departure'
5) 'report final'
6) een take-off klaring geven terwijl de kist zich nog niet 'ready' heeft gemeld
7) wind informatie niet in het juiste format, bijvoorbeeld 'winds two tree zero at ten' in plaats van het juiste 'wind two tree zero DEGREES one zero KNOTS'


Uitleg:

1) Op de VFR startup klaring volgt een normale readback waarvoor, net zoals voor de meeste andere klaringen, niet nogmaals een bevestiging van ATC nodig is. Het is geen IFR enroute klaring waarvan het grootste deel mogelijk pas van belang is later in de vlucht bij een comm failure emergency. Alleen het eerste deel van de IFR enroute klaring tot het eerste verplichte meldingspunt van die klalring mag ook daadwerkelijk gevlogen worden zonder verdere route klaringen van ATC. Voor elk volgend deel van de vlucht is steeds een nieuwe klaring van ATC nodig. Aleen bij een commfailure speelt dan de op de grond gegeven enroute klaring weer een rol.

2) Na de startup klaring begint de piloot met allerlei checks die het liefst per hele flow moeten worden uitgevoerd. Bovendien zal in real life bij zuigermotoren bij het starten van de motor, de radio's even worden uitgeschakeld.
Wacht dus rustig af tot de piloot meldt 'ready to copy IFR clearance' of totdat hij een taxiklaring aanvraagt, dan kan je hem vragen of hij eerst de IFR klaring kan ontvangen.
Geef in principe geen IFR klaringen tijdens het taxiën aan single pilot operations piloten. Taxiën en schrijven gaan niet samen.

3) Voor taxi heeft de piloot een klaring nodig, dat weet hij, dat hoef je hem niet nog eens te vertellen, hij komt daar vanzelf mee.

4) voor take-off, idem als bij taxi.

5) om te mogen landen, idem als bij taxi.
Alleen als je er extra R/T mee wilt voorkomen, is deze opdracht wel nuttig, bijvoorbeeld als een piloot een of meer tussenliggende verplichte reporting points niet hoeft te melden.

6) Zodra je een take-off klaring geeft is de baan bezet. Als de piloot dan nog niet klaar is, is de baan dus bezet voor een ongedefinieerde tijdsduur. Zeker vliegtuigen met zuigermotoren of single pilot operations dienen nog veel motorchecks en andere checks bij de holding uit te voeren. Wacht dus tot de piloot zich ready heeft gemeld.

7) Tijdens het ontvangen van de wind informatie is de piloot mental al heel druk, de windinformatie moet dan vrijwel in het onderbewuste worden ontvangen, dan moet hij niet ook nog eens onduidelijke R/T moeten decoderen. Een standaard formaat is voor de ontvangst van het bericht dan ook van wezenlijk belang. Dus
- cijfers, cijfer voor cijfer, zowel windrichting als windsnelheid. windsnelheid zonder de eventuele eerste 0.
- met het beginwoord 'wind', enkelvoud
- met het tussenwoord 'degrees'
- met het eindwoord 'knots'

m.vr.gr.

Peter.

Plaats reactie