VFR en vectors in CTR

Voorbeelden, procedures & R/T
Plaats reactie
Gast

VFR en vectors in CTR

Bericht door Gast » 23-01-2015 20:13

De CTR is klasse C airspace, dat betekent dat de VFR piloten zelf zorgen voor hun onderlinge separatie, mede op basis van infromatie die ze van ATC krijgen over het overige verkeer en wat ze verder op de radio horen.

Als ATC kan je die VFR kisten in de CTR dus geen vectors geven, want dan neem je als ATC de verantwoordelijkheid voor separatie met ander VFR verkeer over. Dat resulteert in onduidelijkheid en is dus gevaarlijk en niet toegestaan.

Zelf heb ik besloten dat ook niet meer als piloot te accepteren, dan wordt mijn reactie:
- VFR, unable vectors

Alleen als een VFR kist vóóraf een Special VFR klaring heeft gehad, dus de "cleared Special VFR" heeft ontvangen en teruggelezen, mag er aan een kist met een dergelijke klaring vectors worden gegeven. Bij Special VFR is namelijk ATC verantwoordelijk voor separatie van VFR verkeer onderling. De piloot blijft bij Special VFR alleen nog verantwoordelijk voor separatie met het terrein.
Maar let op: De Special VFR klaring en separatie door ATC kan alleen in klasse C airspace worden gegeven, dus alleen BINNEN de CTR. Als de kist buiten de CTR komt, vervalt effectief de Special VFR klaring omdat daarbuiten vliegtuigen zonder Special VFR klaring kunnen vliegen. Dus vectoren naar buiten de CTR kan dan echt niet.

Aron-DIR
Berichten: 21
Lid geworden op: 29-12-2014 01:01

Bericht door Aron-DIR » 02-02-2015 16:01

Ha Peter,

Dus ik begrijp dat je wanneer je vectors wilt geven aan VFR verkeer, dit verkeer 'Special VFR' verkeer MOET zijn?! En wanneer is iemand special VFR? Zijn daar ook nog bepaalde regels voor? Of is dat gewoon wat de controller wil?

Met vriendelijke groet,
Aron Verhoeven | Rotterdam Airspace DIR
Met vriendelijke groet,
Aron Verhoeven

Gast

Bericht door Gast » 02-02-2015 16:21

Aron-DIR schreef:Ha Peter,

Dus ik begrijp dat je wanneer je vectors wilt geven aan VFR verkeer, dit verkeer 'Special VFR' verkeer MOET zijn?! En wanneer is iemand special VFR? Zijn daar ook nog bepaalde regels voor? Of is dat gewoon wat de controller wil?

Met vriendelijke groet,
Aron Verhoeven | Rotterdam Airspace DIR
Klopt voor vectors aan VFR is de 'Special VFR' klaring verplicht.
Die klaring wordt alleen gegeven als het weer onder de limieten is van de klasse C airspace (voor dit verhaal dus in de CTRs van de gecontroleerde velden in NL) dus bij minder dan 5 km zicht of bij vliegen minder dan 1000 ft onder de bewolking. Zie AIP ENR 1.4.4.1
Dan gelden de special VFR minima: 1.5 km zicht (800 m voor heli's) en cloudbase minstens 600 ft. Details en exacte formulering staan in ENR 1.2.2

Aron-DIR
Berichten: 21
Lid geworden op: 29-12-2014 01:01

Bericht door Aron-DIR » 02-02-2015 22:47

Oke bedankt Peter! Zo zie je maar; elke keer kom je wel weer iets nieuws tegen. Eens kijken of ik het een beetje toe kan passen 8)

Met vriendelijke groet,
Aron Verhoeven | Rotterdam Airspace DIR
Met vriendelijke groet,
Aron Verhoeven

Plaats reactie