VFR routes
Geplaatst: 30-12-2014 12:57
Op EHRD zijn er twee VFR routes waarbij aankomst en vertrek op dezelfde hoogte ligt:
- route van/naar M op 1000 ft
- route van/naar R op 1500 ft
Daar wordt dus niet op hoogte gesepareerd, ook niet door ATC:
M:
Bij de rand van de CTR moet je onder de 1500 ft zitten, dus niet op 1500 ft. Daarmee is 1000 ft is de hoogste waarde die in de procedure gebruikt kan worden.
500 ft kan ook niet, want dan kom je te lag over onbstakels en bebouwing. Dus 1000 ft voor M departure en arrival.
R:
1500ft is de laagst bruikbare waarde in verband met obstakels. Als IVAO ATC je bijvoorbeeld vraagt op 1000 ft te gaan vliegen, dan mag je dat ivm de veiligheid weigeren.
2000 of 2500 ft zijn niet erg praktisch met eventuele wolken. Dus 1500 ft voor R departure en arrival.
Dat betekent dat je je als vlieger erg goed aan de voorgeschreven routes moet houden:
M:
- Vertrekkend verkeer ten zuiden van de spoorlijn (dus niet ten zuiden van de snelweg)
- Aankomend verkeer ten noorden van de spoorlijn, over de snelweg
dus spoorlijn links in zicht houden
R:
- Vertrekkend verkeer ten westen van de snelweg
- Aankomend verkeer ten oosten van de snelweg
dus snelweg links in zicht houden
Zie de kaartjes in de AIP.
Een goede (fotorealistische) scenery is dus van belang om VFR op EHRD te vliegen als het druk is of zou kunnen zijn met ander VFR verkeer.
m.vr.gr.
Peter.
- route van/naar M op 1000 ft
- route van/naar R op 1500 ft
Daar wordt dus niet op hoogte gesepareerd, ook niet door ATC:
M:
Bij de rand van de CTR moet je onder de 1500 ft zitten, dus niet op 1500 ft. Daarmee is 1000 ft is de hoogste waarde die in de procedure gebruikt kan worden.
500 ft kan ook niet, want dan kom je te lag over onbstakels en bebouwing. Dus 1000 ft voor M departure en arrival.
R:
1500ft is de laagst bruikbare waarde in verband met obstakels. Als IVAO ATC je bijvoorbeeld vraagt op 1000 ft te gaan vliegen, dan mag je dat ivm de veiligheid weigeren.
2000 of 2500 ft zijn niet erg praktisch met eventuele wolken. Dus 1500 ft voor R departure en arrival.
Dat betekent dat je je als vlieger erg goed aan de voorgeschreven routes moet houden:
M:
- Vertrekkend verkeer ten zuiden van de spoorlijn (dus niet ten zuiden van de snelweg)
- Aankomend verkeer ten noorden van de spoorlijn, over de snelweg
dus spoorlijn links in zicht houden
R:
- Vertrekkend verkeer ten westen van de snelweg
- Aankomend verkeer ten oosten van de snelweg
dus snelweg links in zicht houden
Zie de kaartjes in de AIP.
Een goede (fotorealistische) scenery is dus van belang om VFR op EHRD te vliegen als het druk is of zou kunnen zijn met ander VFR verkeer.
m.vr.gr.
Peter.