VFR routes

Voorbeelden, procedures & R/T
Plaats reactie
Gast

VFR routes

Bericht door Gast » 30-12-2014 12:57

Op EHRD zijn er twee VFR routes waarbij aankomst en vertrek op dezelfde hoogte ligt:
- route van/naar M op 1000 ft
- route van/naar R op 1500 ft

Daar wordt dus niet op hoogte gesepareerd, ook niet door ATC:

M:
Bij de rand van de CTR moet je onder de 1500 ft zitten, dus niet op 1500 ft. Daarmee is 1000 ft is de hoogste waarde die in de procedure gebruikt kan worden.
500 ft kan ook niet, want dan kom je te lag over onbstakels en bebouwing. Dus 1000 ft voor M departure en arrival.

R:
1500ft is de laagst bruikbare waarde in verband met obstakels. Als IVAO ATC je bijvoorbeeld vraagt op 1000 ft te gaan vliegen, dan mag je dat ivm de veiligheid weigeren.
2000 of 2500 ft zijn niet erg praktisch met eventuele wolken. Dus 1500 ft voor R departure en arrival.


Dat betekent dat je je als vlieger erg goed aan de voorgeschreven routes moet houden:

M:
- Vertrekkend verkeer ten zuiden van de spoorlijn (dus niet ten zuiden van de snelweg)
- Aankomend verkeer ten noorden van de spoorlijn, over de snelweg
dus spoorlijn links in zicht houden

R:
- Vertrekkend verkeer ten westen van de snelweg
- Aankomend verkeer ten oosten van de snelweg
dus snelweg links in zicht houden

Zie de kaartjes in de AIP.


Een goede (fotorealistische) scenery is dus van belang om VFR op EHRD te vliegen als het druk is of zou kunnen zijn met ander VFR verkeer.

m.vr.gr.

Peter.

Sybren-IFR
Berichten: 7
Lid geworden op: 29-12-2014 09:05

Bericht door Sybren-IFR » 06-02-2015 10:14

Ziet er goed uit

Aron-DIR
Berichten: 21
Lid geworden op: 29-12-2014 01:01

Bericht door Aron-DIR » 12-02-2015 14:43

Een kleine toevoeging;
Van de piloten wordt verwacht dat zij de hoogtes weten en handhaven. Vaak komt het voor dat er VFR vliegers zijn die eigen hoogtes bepalen.

Kijk dus altijd even op de kaart/quickvieuw voor de juiste hoogtes.

En natuurlijk wanneer de bewolking zo is dat je lager moet vliegen moet je dit netjes doorgeven en aanvragen bij de Tower!
Met vriendelijke groet,
Aron Verhoeven

Plaats reactie