Vectoren en windcorrectie
Vectoren en windcorrectie
Wat veel ATC zich ook niet realiseert is dat als men vectors geeft, ATC voor de wind moet corrigeren en niet de piloot, dat levert ook weer extra R/T op.
Zeker als het op hoogte enigszins waait, zal je dan eerst moeten vragen welke heading de kist op dat moment vliegt "report current heading" en dat vergelijken met de track die de kist op het radarscherm vliegt.
Pas dan kan je de juiste heading aan de piloot opgeven.
m.vr.gr.
Peter.
Zeker als het op hoogte enigszins waait, zal je dan eerst moeten vragen welke heading de kist op dat moment vliegt "report current heading" en dat vergelijken met de track die de kist op het radarscherm vliegt.
Pas dan kan je de juiste heading aan de piloot opgeven.
m.vr.gr.
Peter.
Een voorbeeld, in dit geval met een sterke noordwesten wind:
Je ziet een vliegtuig op je radarscherm track 030 vliegen,
maar je wilt hem op track 050, dus 20 graden naar rechts.
Dan vraag je
ATC: '[callsign], report heading"
Piloot komt bijvoorbeeld terug met:
Pilot: "[callsign], heading 020"
DUS Piloten: meld je heading van je kompas roos (directional gyro), niet je GPS track.
Je andwoordt dan om hem op track 050 te krijgen (20 graden naar rechts ten opzichte van wat je op je radarscherm ziet):
ATC: "[callsign], fly heading 040"
Pilot: "heading 040, [callsign]"
Je zal hem dan op je radarscherm track 050 zien gaan vliegen.
Bovenstaande is wiskundig gezien niet helemaal correct, maar binnen de nauwkeurigheids wensen goed genoeg.
Je ziet een vliegtuig op je radarscherm track 030 vliegen,
maar je wilt hem op track 050, dus 20 graden naar rechts.
Dan vraag je
ATC: '[callsign], report heading"
Piloot komt bijvoorbeeld terug met:
Pilot: "[callsign], heading 020"
DUS Piloten: meld je heading van je kompas roos (directional gyro), niet je GPS track.
Je andwoordt dan om hem op track 050 te krijgen (20 graden naar rechts ten opzichte van wat je op je radarscherm ziet):
ATC: "[callsign], fly heading 040"
Pilot: "heading 040, [callsign]"
Je zal hem dan op je radarscherm track 050 zien gaan vliegen.
Bovenstaande is wiskundig gezien niet helemaal correct, maar binnen de nauwkeurigheids wensen goed genoeg.
Omdat je als ATC de wind op hoogte niet echt kent en het op hoogte veel harder kan waaien dan op de grond, zelfs uit een andere richting, ook op 1000 ft, zal er bij vectors die kritisch zijn voor separatie altijd eerst door ATC om de heading van het vliegtuig worden gevraagd.Aron-DIR schreef:Aha, ik begin het een beetje te snappen. Maar dit is dus eigenlijk alleen nodig wanneer er een harde wind staat? Zijn hier ook regels voor? Bijvoorbeeld boven de 15 knopen ofzo?